Witam.
Zawsze po wymianie paska rozrządu, demontażu pompy wtryskowej i w wielu innych sytuacjach aż po zwykłą okresową kontrolę techniczną (przeglądy INO) - należy wyregulować lub skorygować jeden z podtstawowych parametrów pracy silnika diesla, czyli ustawić prawidłowy kąt wtrysku.
Prawidłowo ustawiony kąt wtrysku wpływa na łatwy rozruch zarówno zimnego jak i ciepłego silnika, zapewnia prawidłową dynamikę auta oraz powoduje, ze środowisko naturalne nie jest zatruwane nadmiarem spalin niebywale szkodliwych.
Praktycznie kazdy kto dysponuje minimalnym zestawem odpowiednich narzędzi oraz urządzeniem diagnostycznym (typu VAG, VAS, VCDS) może przeprowadzić regulację kąta samodzielnie.
W największym skrócie operacja przebiega w następujących krokach :
1. Przed rozgrzaniem silnika trzebai zdjąć górne osłony paska rozrządu:
Lewa:
Prawa:
Do zdemontowania osłon nie trzeba niczego odkręcać - wystarczy odpiąć kilka "blaszanych" zatrzasków.
Dostęp do zatrzasków dolnych jest trudny, wymaga trochę manualnych zręczności i poświęcenia (np. własnego naskórka) .
2. Po wyjęciu osłon z komory silnika, zachowując maksimum środków ostrożności, nalezy:
- krótkotrwale uruchomić silnik i sprawdzić, czy wskazówka rolki naciągu paska pompy wtryskowej pokrywa się ze wskazówką "stałą" (jeżeli odchyłki są duze naciąg należy doregulować)
- przygotować sobie (ale niczego jeszcze nie odkręcać) odpowiedni kluczyk imbusowy służący do zluzowania (a po regulacji dokręcenia) śrubek koła "regulacyjnego", napędzającego pasek pompy wtryskowej :
Najwygodniej jest wykorzystać imbusik założony na tzw. grzechotce.
3. Zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne oraz aby nic nie wpadło do przestrzeni odkrytych kół napędowych rozrządu trzeba uruchomić silnik aż do uzyskania temperatury powyżej 85*C /najlepiej w okolice 90*C/.
4. Po uzyskaniu temperatury > 85*C należy podłączyć i uruchomić VAG'a/VCDS'a, połączyć się ze sterownikiem silnika adres 01 [silnik]. wybrać "nastawy podstawowe" (Basic Setting) kanał 004 i odczytać wartości graniczne nastaw kąta wtrysku.
W kontekście regulacji kąta wtrysku szczególnie przydatnei są wartości "późne" (na "late").
Po wybraniu kanału 004 w nastawach podstawowych (BS) silnik zmieni odgłosy pracy, na liczniku zacznie migać kontrolka świec żarowych, zaś obroty biegu jałowego wzrosną.
Kolejność poszczególnych kolumn przedstawia się następująco:
- czas pomiaru (w sekundach)
- obroty silnika (muszą się ustalić na poziomie ok. 835 obr/min)
- specyfikacja "kąt wczesny" lub "kąt późny" (early lub late)
- kąt wtrysku uzyskany
- wspólczynnik wypełnienia impulsu cewki zawora sterujacego (potocznie: wysterowanie zawora)
INTERPRETACJA ODCZYTÓW :
Nastawy kąta wtrysku przedstawione graficznie wyglądają nastepująco:
1. Poglądowo:
Powyżej 2,0* ... do 2,0* ... plus ... 0,oo* ... minus ... do 1,5* ... do 4,0* ... > 4*
2, Szczegółowo:
<<< powyżej + 2* + 2* do 0* ZA WCZESNY/BTDC/VOR OT ... 0* do -1,5* ... ZA PÓŹNO / ATDC / NACH OT -1,5* do - 4,0*--4,0* >>>
I.
Najbardziej optymalne nastawy kąta z punktu widzenia żywotności pompy wtryskowej a także pracy silnika
zawierają się w przedziale od minus 0,5* do minus 1,5* (za GMP, late, nach OT).
Zatem prawidłowo ustawiony kąt wtrysku w odczycie nastaw podstawowych (BS) będzie się przedstawiał nastepująco:
1 kolumna .... sec
2 kolumna - 835 obr/min
3 kolumna - "Za późny, Late, Nach OT
4 kolumna - minus 1,0 * (z tolerancją +/- 0,5*)
5 kolumna - 100,2 %
II.
Kąt "zbyt wczesny".
Jeżeli podczas odczytu nastaw podstawowych grupy 004 (BS) wartość 4-tej kolumny będzie dodatnia (bez minusa, lub w innych wersjach programu VCDS w nagłówku pojawi się skrót BTDC) - silnik zawsze, nawet po rozgrzaniu, będzie pracował "twardo" i głośniej.
O ile tylko dodatnia wartość kąta nie jest zbyt duża - nie występuje zagrożenie uszkodzenia elementów mechanicznych silnika, nie pojawia się też zaburzona termika spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, etc. ... .
III.
Kąt "zbyt późny".
Zbyt późno ustawiony kąt wtrysku jest sytuacją patologiczną, powodującą dużo niepożądanych skutków dla silnika i jego osprzętu. Zależnie od kondycji układu wtryskowego możliwe są nastepujące niedogodności:
- utrudniony rozruch (szczególnie zimą)
- duże zadymienie zaleznie od stanu pracy silnika
- odczuwalny ubytek dynamiki
- niekorzystne warunki pracy mechanizmu przestawiacza kąta wtrysku prowadzące do zatarcia tłoka, a nawet uszkodzenia obudowy pompy wtryskowej
- zbedne nagarowanie turbiny i układu wydechowego (katalizatora szczególnie )
Ponieważ silniki ze zbyt późnym kątem wtrysku "pracują cicho i miękko" warto zauważyć, że czujność użytkowników bywa uśpiona i dlatego nastawy kata wtrysku warto weryfikowac nie rzadziej niż co 30 - 45 tyś.km, najwygodniej podczas przeglądów serwisowych INO ... .
REGULACJA KĄTA WTRYSKU :
Jeżel odczyt nastaw podstawowych (BS) 004 wykazuje konieczność regulacji należy zluzować trzy śrubki koła regulacyjnego (wcześniej przygotowanym kluczykiem imbusowym) w takim stopniu, żeby z jednej strony dawały się luźno obracać ale z drugiej strony należy bacznie uważać, żeby zluzowane śrubki nie wykręciły się za bardzo i nie powpadały do dolnej osłony paska rozrządu
Kiedy początek kąta wtrysku jest za wczesny (w tzw. plusie, BTDC) - należy go przeregulować na pózniejszy (w tzw. minusie, ATDC)
Regulację kąta w stronę minusa uzyskuje się obracając kołem regulacyjnym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (strzałka niebieska):
Regulację w stronę plusa (czyli gdy zmierzony kąt jest zbyt późny) uzyskuje się obracając kołem regulacyjnym w prawo, czyli zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
Co oczywiste, w razie "przeregulowania" zawsze można się "cofnąć" w dowolną stronę aż do uzyskania zamierzonego efektu.
Czynność czasami trzeba powtarzać wielokrotnie, ponieważ czułość pomp VP44 na regulacje też bywa bardzo zróżnicowana... .
Po zakończonej regulacji śruby imbusowe należy dokręcać z wieeelkim wyczuciem, żeby nie "objechać" gniazd na klucz imbusowy i żeby niczego niepotrzebnie nie "przegwałcić".
Najlepiej użyć klucza dynamometrycznego i dociąganąć te śruby z siłą 20 Nm .
To chyba wszystko ... .
Przy okazji:
Odradzam regulacje kąta wtrysku sposobem promowanym na innych forum za pomocą klucza nasadowego zakładanego na centralną nakrętkę koła wałka pompy wtryskowej (czyli sposobem na żywca skopiowanym z ELSA-y).
Dla użytkowników bez doświadczenia praktycznego dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem będą nawet jakies niewygodne rękawiczki i siła własnych dłoni, niż kompletnie rozregulowana synchronizacja koła zębatego na wałku pompy wtryskowej ... .
Temat zostaje otwarty, dlatego w razie niejasności czy też problemów z interpretacją wartości mierzonych VAG'iem / VCDS'em proponuję sformułowac i postawić odpowiednie pytania. Większosć na pewno uda się rozwiązać, wyjaśnić czy też dopowiedzieć ...
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja tekstu i dalsza dystrybucja w celach komercyjnych jest zabronione ! Wykorzystywanie go na innym forum będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.